Centrum Rehabilitacji i Promocji Zdrowia ALTAMED ul. Katowicka 49, 43-400 Cieszyn

Sztuka oddychania – Sudarshankriya

Oddech: skupienie na oddechu i właściwa technika oddychania – w tym tkwi sekret. Właściwy sposób oddychania jest ważny dla każdego człowieka, najwięcej technik wywodzi się z jogi, choć zajmowali się też nim chrześcijańscy mnisi.

medytacjaOddech jest niezwykle ważny dla człowieka i dobrej kondycji fizycznej naszego ciała. Dzieci wykorzystują niemal 100% pojemności płuc. Z wiekiem, zwłaszcza prowadząc siedzący tryb życia, zaczynamy używać mniej niż połowę pojemności naszych płuc.

A w ekstremalnych przypadkach wykorzystanie pojemności płuc spada aż do 30 % – co za tym idzie, nasze płuca nie wykonują swojej pracy dobrze, a w niewykorzystanej części gromadzą się toksyny. Zaburzenia oddychania takie jak np. bezdech odpowiadają za problemy z gospodarką węglowodanową.

Zatem oddech służy nie tylko wymianie „powietrza”, służy także oczyszczaniu organizmu z toksyn, usuwaniu stanów napięcia, zmęczenia, a nawet właściwy sposób oddychania ogranicza skutki depresji – co zostało dowiedzione badaniami naukowymi.

Pranayama – to także kontrola oddechu, która powoduje wzrost sił witalnych. Oddychanie można wytrenować, nauczyć się przy tym koncentracji na oddychaniu i tym samym wyciszyć emocje, uspokoić myśli, wsłuchać się w potrzeby organizmu i ukoić nerwy.

Jest wiele metod oddychania w jodze, zaś Sudarshankriya jest rytmicznym oddychaniem w zróżnicowanym tempie, pozwala ono na wytrenowanie płuc i przywrócenie im sprawności, jednocześnie trenując uważność i skupienie – co pozwala ograniczyć skutki stresu.